sahabat

sahabat

Selasa, 24 Julai 2012

coretan hidup ku Kehilangan pertama Dalam Hidup KU





Pada 1997, kejadian yang cukup mengelirukan aku pada masa itu....Dunia umpama hilang seri, tiada sinar cahaya lagi......Seorang yang aku amat sayang MOYANG ku yang ku pangil nenek,bagi aku itu lah orang yang bercahaya dlm hidup ini....masa ini umur ku 10thn orang kata masa kecik begini ramai kawan-kawan huhuhu tp aku lebih suka habiskan masa dgn nenek ku dari kecik hingga umr aku 10 thn. Aku ingat lagi asal balik dari sekolah aku akan makan dan terus keluar dari rumah dan cari nenek di kandang lembu huhuhu tp bila jumpa mesti kena marah huhuhu soalan nenek "kenapa mai sini pi balik rumah solat dulu" huhuhu.

Setiap sabtu dan ahad semua kanak-kanak mesti dpn tv tngk kartun huhuhu aku dan adik aku lak pagi-pagi mesti cepat-cepat siap pakai lawa-lawa pergi cari nenek nak mengaji al-quran, Nenek garang masa mengajar mengaji tp bezanya satu je huhuhu saya kalau nenek nak pukul mesti pelan je huhuhu....abis mengaji saya balik tukar baju terus ikot nenek pergi jaga lembu, saya bukan orang kaya pun, saya cuma keluarga sederhana hidup saya dgn lembu,kambing,itik,dan ayam...mesti pelik kan kenapa saya jarang dgn keluarga saya...dari kecik saya orang yang banyak berasia dgn keluarga sbb sy tkt dgn ayah saya huhuhu dia tegas sangat saya ada masalah mesti bagi tau nenek saya huhuhu.

Pada satu hari lepas saya balik dari sekolah terus cari nenek mana la nenek menyorok selalunya senang je dapat, jumpa makcik saya dia kata nenek masuk hospital...waktu tu saya tak paham kenapa???? beberapa hari pas tu nenek balik rumah saya happy tp pelik kenapa nenek asyik baring je tiap hari... mengaji pun nenek tak boleh mengajar emmmm

Selpas beberapa hari mcm tu masa saya di sekolah tiba2 ayah saya dtng ke kelas pangil saya..masa tu saya dah rasa sejuk je badan tapi tak tahu kenapa???? ayah dgn mata merah mcm menagis bg tau nenek dah tak da(meninggal), masa saya dgr saya keliru kenapa hati saya sakit sangat mcm hati saya sebak sangt......lepas tu ayah saya ambil beg saya dan bawa saya balik....sampai rumah saya lihat ramai orang hati saya kata apa dah jadi ni...depan rumah saya nmpk seorg pakcik sedang susun papan buat bentuk mcm rumah....kenapa??? saya lari cari nenek tak jumpa pun mana nenek ni saya tngk mak saya nagis dan ramai orang nagis pakcik,makcik...saya masuk bilik nenek tngk akak saya tngh bc al-quran tp saya senyum sebb saya jumpa nenek saya mungkin kakak belajar mengaji ...cuma yang peliknya kenapa nenek bebalut putih je nampak muka je....saya tul2 tak paham...??? saya tnya nenek tp nenek tak gerak pun tak cakap apa pun...kakak menagis sambil suruh mak saya datng ambil saya bawa keluar....saya tak paham saya tanya " Mak kenapa nenek tak gerak pun, tak cakap apa pun selalu bila hadi tanya mesti nenek jawab?" mak diam je saya tak puas hati terus lari pergi tanya ayah "kenapa semua orang menagis ayah??" ayah bagi tau nenek dah tak ada nenek dah meninggal....saya nagis tp saya tak paham kenapa saya menagis, saya lari masuk rumah salin baju sekolah ambil basikal kakak bawa keliling kampung sambil nagis.....kemudian bila saya balik ayah suruh pergi jumpa nenek buat kali terakhir....kenapa kalai terakhir??...saya pergi saya cium dahi nenek tp sejuk je...kemudian orang angkat nenek masuk dalam rumah kecik yang pakcik tu buat kat luar rumah (keranda)...ramai orang angkat berjalan kali pertama langkah orang berhenti baca al-fatihah saya pun ikot, kali kedua pun sama dan kali ketiga akhirnya semua jalan samapai ke masjid....saya nampak ada orang gali lubang dalamnya tkt nak pergi dekat...pas tu orang-orang tu bawa nenek masuk dalam masjid solat saya tunggu kat luar..pastu dah siap orang bawa nenek ke lubang tu....saya tngk nenek dalam rumah tu kena angkat masuk dalam lubang tu...saya dah pelik.....???? kenapa???? lepas tu semua orang naik dan lubang tadi mula di tanam balik...tp kan nenek kat dalam lagi???? saya tahan dan tanya nenek tak keluar lagi....ayah saya angkat saya dan bawa pergi dari situ.....saya menagis "kenapa tanam nenek?" tu je saya tnya.....sampai dirumah saya tak makan lansung satu hari dua hari tak makan saya tau saya nak cari nenek saja saya akan tunggu nenek kat kandang lembu setiap hari tapi tak ada pun....nenek pernah kata selalu berdoa...jadi say selalu doa agar nenek dikembali kan.....setiap hari sabtu dan ahad saya akan duk dpn pintu rumah nenek nak mengaji adik saya pulak tak pernah ikot dah...kenapa saya hilang orang saya sayang....???? sejak tu la saya jadi manusia paling pendiam sampai sekarang...dah berumur 24thn pun saya masih tkt kehilangan orang saya sayang.....saya ingat lagi waktu sekolah wan saya mesti tegur kenpa saya termenung mata tak pernah berkelip ....saya kata saya rindu nenek...wan saya mesti diam....

Sampai sekarang saya masih rindu nenek saya takda orang nak lepas perasaan lagi nenek orang yang saya sayang sekarang ni pun dah tinggalkan saya kerana saya jahat ke nenek???? dulu nenek selalu ckp saya baik saya budak baik.....tapi kenapa dia marah saya samapai mcm ni nenek...Saya tau nenek kalau saya doa kat Allah suruh kembalikan nenek pasti Allah tak bagi kan sbb Allah sayang nenek....tapi skrg saya selalu Doa Allah berikan orang tu kembali pada saya...nenek rasa orang tu tau tak saya sayng dia macam saya sayang nenek dulu....nenek kalau Allah bagi nenek kembali mesti saya takkan cari orang tu lagi nenek...nenek ajar kami pmpn penuh kelembutan tetapi kadang-kadang pmpn ni cukup menakutkan....tu sbb sampai sekarang saya tkt nak dekat dengan pmpn...saya takut pmpn terluka...tp nenek ni la kali pertama saya jumpa pmpn yg betul2 saya sayang mcm nenek tp dia kata saya ni dah tak berguna lagi....skrg saya paham kenapa pmpn ni menakutkan nenek.....


Ya Allah boleh tak saya nak jumpa nenek lagi....saya nak nagis atas riba nenek...nenek je yang paham hati saya....jgn biar kan ayah dan emak ku tahu hati yg sakit ni krn mereka tni.elah bnyk bekorban untk anknya yg sering membawa masalah


Ya Allah kalau ini la yang saya dapat setelah saya berkorban masa, kehidupan, dan kesihatan saya baik kalau perasaan ini Kau tak pernah berikan pada saya Ya Allah adakah akan ada sinar pada hari esok kenapa sinar yang dah lama kau padamkan kau lahirkan semula pada dia...Ya Allah kenapa manusia tidak pernah menilai kebaikan dan sentiasa mencari keburukan......Ya Allah semoga Kau dapat memberi ku sinar ini semula...aku menyayangi dia umpama prmpn yang cukup indah di dunia ini dan kerana dia sebagai teman dlm hidup ku ini yang banyk meningkatkan iman ku pada Mu Ya Allah

Ya Allah ampun kan dosa2 kami....  aminnnn



Tiada ulasan:

Catat Ulasan